Pavasarī, 12. aprīlī, Rīgā, kultūras telpā “Hanzas perons” koncertu sniegs instrumentālās rokmūzikas kolektīvs ‘Godspeed You! Black Emperor’ no Monreālas Kanādā.
Reizēs, kad runa ir par kulta statusu iemantojušiem un veselu žanru savulaik definējošiem māksliniekiem, pietiktu ar rindkopu kā augstāk. Ļaut publikai zināt, kur un cikos jāierodas uz koncertu. Ja tomēr “informācijas plašsaziņas līdzekļiem” formāts šādu lakonismu neatbalsta, tad jāteic, ka…
… laikā no 1997. līdz 2002. gadam ‘Godspeed You! Black Emperor’ publiskoja vairākus albumus, kuri izpelnījās ne tikai plašu jo plašu klausītāju atzinību, bet faktiski izmainīja priekšstatu par to, kas ir protesta mūzika, kas ir pankroks. Lielas formas kamerrokmūzikas kompozīcijas ar tajās ieslēgtu sajūtu par kādu milzu spēku kļuva par pretošanās vai vismaz novēršanās himnām mūsdienu kapitālismam un tā vilktajiem vaibstiem pasaules sejā. Jo īpaši divi izdevumi no agrīnā perioda, albumi ‘F#A#∞’ (izdots 1997. gadā) un ‘Lift Your Skinny Fists Like Antennas To Heaven’ (izdots 2000. gadā) jau labu laiku tiek uzskatīti par žanra un laikmeta klasiku. Leģendām apvītas ir kolektīva uzstāšanās koncertos, kuras pavada analogās 16 milimetru filmu projekcijas, atskaņotajai mūzikai piešķirot papildus dimensiju un nozīmi. Šīs filmu lentas cilpas un vienai otru pārklājošās kadru kolāžas ir kā autonoms un mūziku komplimentārs vēstījums vienlaikus, kurā ietvertā ikonogrāfija, tēlu valoda un ansambļa mūzikas fiziskajos izdevumos (vinila plašu un tvartu noformējumos) klātesošā “taustāmība” šķiet pa tiešo pārnesti uz ekrāna, iemiesojot ‘Godspeed You! Black Emperor’ sava ceļa iešanu, mūziķus skaujošos mītus un, ja drīkst, kopš pirmās dienas praktizēto ētosu. Savas ceturtdaļgadsmita pastāvēšanas laikā ansamblis ir pozējis diviem publicitātes foto. Otrais, tapis 2010. gadā un pievienots šai preses relīzei, ir pirmā attēla, kas uzņemts 1997. gadā, atkārtojums. Šajā laika nogrieznī notikušas viena uz pirkstiem skaitāmas intervijas, kurās uz jautājumiem mūziķi atbildējuši kolektīvi un rakstiski. Grupai nekad nav bijusi sava mājaslapa internetā vai konti soctīklos. Nekad nav tapis mūzikas video kādai no kompozīcijām. Ir grūti atrast otru mākslinieku jaunāko laiku vēsturē, kas 21. gadsimtā joprojām tik stingri turētos pie principa “lai runā mūzika”, un dzīvus uzturētu vienkāršos principus, lai mazinātu un pat noliegtu personības kultu kultūrā, iedarbību uz klausītājiem, savas privātās dzīves pieejamību tiem, komercializāciju un maigās varas izpausmes dažādos veidos.
Laikā no 2003. līdz 2010. gadam ‘Godspeed You! Black Emperor’ ieturēja ilgstošu radošo pauzi, pēc kuras atgriezās ar koncertiem un programmas izvēli tobrīd vēl pastāvošajam festivālam ‘All Tomorrow’s Parties’ Lielbritānijā. Nu šī atkal atgriešanās ilgst jau vairāk nekā desmit gadus, kuru laikā notikuši simtiem izpārdotu koncertu un klajā nākuši četri studijas albumi, kuri tikuši gan gaidīti ar nepacietību, gan pārsteiguši mūs nesagatavotus, bet visi tikuši uzņemti ar pazemību un atzinību.
Šķiet, nevar pateikt precīzāk, kā to grupa dara kopš pirmā ieraksta tos pavadošajos komentāros uz ierakstu vākiem. Nevar pateikt laika garu raksturojošāk un pat pravietiskāk. Nu, piemēram:
“mēs atkal ieslēdzām īsviļņu radio. pirmoreiz pēc ilga laika. un secinājām, ka daudz kas mainījies. apokalipses priesteri joprojām bija šeit, bet nu tie kliedza “lai gals laikam nāk tagad” tā vietā, kad iepriekš bija klieguši “lai gals laikam pienāk drīz” [..] šis ieraksts (2021. gada albums ‘G_d’s Pee AT STATE’S END!’ – aut.) ir par mums visiem, kas gaida beigas. visas mums zināmās pārvaldības formas ir izgāzušās. šis ieraksts ir par mums visiem, kas gaida jaunu sākumu un ir lietas kursā par sekojošajām prasībām: iztukšojiet cietumus, atdodiet policijas varu apkaimēm, kuras tā terorizē, izbeidziet visus nebeidzamos karus un visas citas imperiālisma formas. iekasējiet nodokļus no bagātajiem līdz tie kļūst nabagi. daudz mīlestības visiem pazudušajiem un mīļajiem. šie laiki ir nāvējoši un mūsu pusei ir jāuzvar [..]”