Svētdien, 21. aprīlī, Rīgā, kultūras telpā “Hanzas perons” solo koncertu sniegs kanādiešu izcelsmes saksofonists, multi-instrumentālists un mūzikas autors Kolins Stetsons (Colin Stetson).
Bezkaislīgs autobiogrāfisku faktu uzskaitījums un sasniegumu virkne hronoloģiskā izklāstā ir vesels žanrs, runājot par māksliniekiem. Piemēram:
“Kolins Stetsons ir pazīstams avangarda saksofonists, kas labprāt un itin veikli prot pārslēgties arī uz citiem pūšaminstrumentiem un ir zināms arī ar spēju piebiedroties populārās mūzikas izpildītājiem un grupām. Viņš sadarbojies ar dažādu novirzienu mūziķiem – ‘Arcade Fire’, ‘Animal Collective’, ‘Bon Iver’, Tomu Veitsu (Tom Waits) un Deividu Gilmoru (David Gilmour) viņa pēdējā albumā ‘Rattle That Lock’.”
Tā pirms vairākiem gadiem kāda ieraksta recenzijā rakstījis Ilmārs Šlāpins. Sarakstu iespējams turpināt. Mūziķis sadarbojies arī ar Lū Rīdu (Lou Reed), ‘LCD Soundsystem’, ‘The National’, ‘Chemical Brothers’, Bilu Lasvelu (Bill Laswell) un vēl, un vēl. Tiesa, ne tāpēc viņš daudzuprāt ir viens no spilgtākajiem pēdējo desmitgažu pūšaminstrumentālistiem un saksofona spēles inovatoriem, bet otrādi. Mūziķi, horeogrāfi, filmu autori un citi rindojas uz Kolina Stetsona lieveņa, aicinot piedalīties savu ieceru īstenošanā, pateicoties viņa talantam, darba spējām un attiecībām ar savu instrumentu un mūziku vispār. “Es lietoju mūziku tāpat, kā citi lieto vitamīnus vai zāles,” sarunā ar Dāvi Eņģeli pirms četriem gadiem “Latvijas Radio 3 Klasika” ēterā teicis pats mūziķis.
Lai arī daudzus klausītājus un koncertu apmeklētājus Kolins Stetsons ir apmājis, pirmkārt, ar pārliecinošu un gluži vai spēka un izturības treniņus atgādinošu basa un alta saksofonu spēli, viņa arsenālā ir arī soprāna, tenora un baritona instrumenti. Nav melots – Kolins ilgus gadus nodarbojies ar cīņas sportu, kura uzliktos “ārprātīgos fiziskos pārbaudījumus” viņš piesauc un kuriem pateicas, komentējot savu spēles manieri zinātkārajiem. Un, jā – ne mazāk svarīga par būšanu vienmēr lieliskā fiziskajā formā ir arī patika pret grupām ‘Pixies’ un ‘Fugazi’.
Meklējumu, līdz paša tobrīd vēl neiepazītām virsotnēm aizsniegties mēģinājumu un instrumenta izpētes periods, kurā Kolins Stetsons gan sāka pastāvīgi muzicēt trio ‘Transmission’, apmetās uz dzīvi Sanfrancisko, bet te atkal Bruklinā sešus gadus vēlāk, gan uzsāka jau piesauktās sadarbības ar citiem, pa īstam izvirda līdz ar 2007. gada albumu ‘New History Warfare Vol. 1’. Tas sakrita ar viņa “Monreālas periodu” – muzicēšanu kopā ar ‘Arcade Fire’, romantiskām un mākslinieciskām attiecībām ar vijolnieci Sāru Noifeldi (Sarah Neufeld), ar kuru kopā ierakstīts arī brīnišķīgais albums ‘Never Were The Way She Was’, un darbu pie idejas no jauna “iedomāties” jeb neparastā mūziķu salikumā interpretēt poļu komponista Henrika Gurecka (Henryk Mikołaj Górecki) Trešo jeb Sāpju simfoniju.
Pabeidzis “jaunāko laiku karadabības” triloģiju ar vēl diviem sējumiem, 2017. gadā Kolins Stetsons klajā laida albumu ar sāji pašironisko nosaukumu ‘All This I Do For Glory’ – ierakstu, kurš vēl vairāk stiprināja mūziķa reputāciju arvien plašākās klausītāju un kritiķu aprindās, atnesot dažādas nominācijas un rindojot to daudzos ‘Best of…’ sarakstos attiecīgā gada nogalē. Ap šo laiku plašumā sāka vērsties arī pieprasījums pēc Kolina Stetsona kā filmu mūzikas autora pakalpojumiem, turklāt – arī Holivudā. Arī Latvijas skatītājiem un dažādu populāru filmu un seriālu straumēšanas platformu lietotājiem pazīstamas ir, piemēram, lentes “Reinkarnācija” (‘Hereditary’, 2018. g.) vai “Ēdienkarte” (‘The Menu’, 2022. g.), vai “Teksasas slaktiņš ar motorzāģi” (‘Texas Chainsaw Massacre’, 2022. g.), kuru skaņu celiņu autors mūziķis ir. Kā reiz lakoniski un, apdomājot – precīzi!, konstatēja pazīstamā britu ētera personība Mērija Anne Hobsa (Marie Anne Hobbs), “Kolins Stetsons ir mākslinieks, kurš maina to, kā attiecies un uztver mūziku”. Punkts.