Trešdien, 17. jūlijā, Rīgā, kultūras telpā “Hanzas perons” ar koncertu viesosies perkusiju un gamelāna kolektīvs ‘Ensemble Nist-Nah’ no Francijas.
Astoņu perkusionistu apvienība ‘Ensemble Nist-Nah’ izveidojās salīdzinoši nesen, 2019. gadā. Tiesa, savā ziņā “hibrīdā” sitaminstrumentu un gamelāna ansambļa izveides iniciators, Francijas pilsētā Nantē dzīvojošais austrāliešu mūziķis Vils Gatrī (Will Guthrie) ir pieredzes un dalības neskaitāmos kolektīvos un projektos bagāts mūziķis. Grūti ir piemeklēt atbilstošu sinonīmu smagnējajam apzīmējumam “hibrīds”, jo tik tiešām – ‘Ensemble Nist-Nah’ oriģinālmūziku ir iedvesmojušas, iespaidojušas un arī izglītojušas dažādas tradīcijas. Gan Indonēzijas, gan Dienvid-austrumu Āzijas gongu mūzika tajā ir klātesoša, taču ansamblis apzināti distancējas no akadēmiskas šo dažādo tradīciju atspoguļošanas savā daiļradē un nelabprāt izceļ tās kā kādas īpašas eksotiskas parādības. Gluži pretēji, ansamblis priekšplānā izvirza savstarpējo saziņu mūzikā un katras vietas, apstākļu mijiedarbību ar kopā muzicēšanas pieredzi. Kā apgalvo Vils Gatrī, ansambļa dalībnieki vēlas radīt mūziku, kas laika gaitā mainās, attīstās, ir laikmetu apliecinoša, cieņpilna un ataino konkrētā sastāva dalībniekus un viņu personīgās intereses. Varētu pat teikt, ka ansamblis un tā izveide ir kā ilgus gadus Gatrī pavadošās intereses par skanošiem priekšmetiem, metāliem, gongiem, dziedošajām bļodām un zvaniem kulminācija. Kā gaidīta iespēja savienot aizraušanos ar dažādiem materiāliem piemītošās un melodijā, harmonijā izmantojamās īpašības ar poliritmiju un polimetriskajām ritma iespējām.
Vila Gatrī un kolēģu interese par dažādajām Austrumu mūzikas tradīcijām ir pamatota, jo kolektīva līderis ir vairākkārt ceļojis pa Indonēziju un pavadījis tur ilgākus laika nogriežņus, padziļināti pievēršoties dažādu gamelāna formu izpētei, to skaitā Javas gamelānam-sekatānam, jatilāna transa rituāliem raksturīgajai “stampājošajai repetīcijai”, kā arī laikmetīgajai baliešu mūzikai. Un to visu vēl caurvij atsauces uz Rosko Mičela (Roscoe Mitchell) perkusiju mūziku, Henrija Tredgila (Henry Threadgill) improvizācijām un piedzīvojumiem, kurus savos darbos savulaik atainojuši ‘Ensemble Nist-Nah’ gara radinieki Trevors Vots (Trevor Watts), Maikls Ranta (Michael Ranta) un Maiks Kūpers (Mike Cooper).
Pulcējot astoņus mūziķus ar tik atšķirīgām pieredzēm un izcelsmes eklektiku, ‘Ensemble Nist-Nah’ tiklab varētu raksturot kā “vietu”, kur satek pieredžu bagātība un zināšanas, un kurā ik pa laikam viesojas citi mūziķi. Piemēram, Dženifera Torensa (Jennifer Torrence), Sāra Henīza (Sarah Hennies), Tomā Gubāns (Toma Gouband) un Džesika Kenija (Jessika Kenney). Šogad kolektīvs ir iegājis jaunā fāzē. Ir mainījās tā sastāvs. Šobrīd Vils Gatrī ap sevi pulcējis vairākus gados jaunus mūziķus no Nantes, radot jaunu mūziku. Līdzās koncertdarbībai atsevišķi kolektīva dalībnieki labprāt piedalās un organizē darbnīcas un nometnes, lai mācītu gamelānu, iepazīstinātu ar instrumentiem un kopā savestu gan vecus, gan jaunus, iesācējus un lietpratējus, pasniegtu universitātēs, cietumos, skvotos, skolās un tautas namos.
Jau minēts, ka šogad augustā apritēs pieci gadi, kopš “Hanzas perons” vēris durvis pēc vērienīgās rekonstrukcijas 2019. gada vasarā. Lai atzīmētu šo, no vienas puses – gana īso mēroto ceļu, bet, no otras, veroties tālumā, kurp “stiepjas sliedes no Perona”, līdz augusta nogalei gaidāmi vairāki spilgti kultūras un mākslas notikumi.
Biļetes uz ‘Ensemble Nist-Nah’ koncertu 17. jūlijā “Hanzas peronā” nopērkamas “Biļešu Paradīzes” tirdzniecības tīklā. Pirmās 50 biļetes pieejamas par īpašu cenu – 22.00 EUR. Pasākumam tuvojoties, biļešu cena pieaugs.